Ben jij klaar voor de toekomst? Vraag het ‘de toekomst’ zelf!

Ga met kritische jongeren aan de slag en steek het vuur in jouw organisatie weer aan. In samenwerking met AgriFood Capital start Operatie frisse peper dit najaar het co-creatie project ’the firestarters’. Met 6 verschillende organisaties en 6 jongeren gaan wij in een gesubsidieerd traject van ongeveer een jaar onderzoeken hoe toekomstbestendig jouw organisatie is, welke verbeterpunten er voor jouw organisatie zijn, een passend verbeteractieplan maken en daadwerkelijk in actie komen binnen alle 6 de organisaties.

NO-Brabantse werkgevers en jongeren werken samen aan de toekomst in ‘the firestarters’

“Ben jij klaar voor de toekomst? Vraag het ‘de toekomst’ zelf!”, is het credo van Operatie frisse peper in het co-creatie project ’the firestarters’, dat dit najaar start. Werkgevers nemen samen met kritische jongeren hun organisaties onder de loep en stomen ze klaar voor de toekomstige arbeidsmarkt. “Wij zoeken nog werkgevers, dus neem snel contact op.”, aldus Karin Mommers van Operatie frisse peper. Bekijk het volledige verhaal in deze prezi of klik hier voor tekst en uitleg.

Waarom dit project?
“Steeds meer bedrijven beseffen zich dat zij mee moeten veranderen met de wereld om hen heen.”, legt Mommers uit. “Personeelsbestanden worden ouder, er zullen minder jongeren zijn, met andere behoeften, en de middelen om ze aan je te binden zijn schaarser. Dat vraagt om verandering, innovatie en duurzaam omgaan met je mensen.”

Frisse ideeën en concrete acties
“Met 6 verschillende organisaties en 6 jongeren gaan wij in een gesubsidieerd traject van ongeveer een jaar onderzoeken hoe toekomstbestendig jouw organisatie is, welke verbeterpunten er voor jouw organisatie zijn, een passend verbeteractieplan maken en daadwerkelijk in actie komen en borgen binnen alle 6 de organisaties.”, legt Manon de Kok, collega van Mommers, uit. “Voordeel van het starten in een brede groep organisaties en jongeren is dat er meer kennis, ervaringen, invalshoeken en frisse ideeën ingebracht worden. Wat voor de één helder is, kan de ander een heel stuk verder helpen.”.

Wat komt er uit?
Behalve de concrete projectuitrollen binnen de deelnemende organisaties, worden de volgende resultaten beoogd:
• Onderdeel van het project is het maken van een communicatieplan of ‘olievlekplan’. Om bewustwording over het onderwerp en de mogelijkheden te creëren, kennis en bevindingen te delen, te inspireren, het bereik zo groot mogelijk te maken.
• Eindproduct van het project is een naslagwerk met een aantal uitgewerkte cases, dat voor de organisaties geschikt is om te verspreiden onder klanten, relaties en personeel. Ook is het naslagwerk geschikt om in te zetten voor kennis delen en kennis spreiden.
• Langere termijn doelen van het project zijn: een aantrekkelijker werkgever worden en blijven, slimmer (samen)werken binnen en buiten de eigen organisatie, blijere en trotsere medewerkers, hogere productiviteit, minder verzuim, verbeterd imago, beter voorbereid zijn op de medewerker van de toekomst.

De Operatie frisse peper methode
Operatie frisse peper combineert bedrijfskunde, psychologie en artistieke interventies in haar verander- en innovatietrajecten. Dit resulteert in actieve trajecten met de nodige uitstapjes buiten de comfortzone, om innovatie en gedragsverandering te ondersteunen en te versnellen. De frisse peper eenheid bestaat uit ervaren trainers, organisatieadviseurs, muzikanten, kunstenaars, acteurs en andere creatieve denkers.

Co-creatie project ‘the firestarters’ wordt mede mogelijk gemaakt door 5*Noordoost-Brabant Werkt!, onderdeel van AgriFood Capital. Bekijk het volledige verhaal in deze prezi. En neem snel contact op met Manon de Kok, manon@operatiefrissepeper.nl of 06-53634582 of met Karin Mommers, karin@operatiefrissepeper.nl, 06-28133601 voor meer informatie en/of aanmelden!